Sunday, May 18, 2008

PLEONAZAM: AROGANTNA AROGANCIJA; da li je to moguće postići?

Kao prvo sam potražio značenje. U srpskom jeziku se arogantnost prevodi sa:
NADMENOST, NADUTOST, OHOLOST, DRSKOST, BEZOBZIRNOST.

Prešao sam sa "vujaklije" na "webster", i napokon dobio odgovor za koji sam mislio da je tačan.

exaggerating or disposed to exaggerate one's own worth or importance often by an overbearing manner - arrogant official


U veoma slobodnom prevodu, od strane onog ko svakako nije prevodilac, pokušaću hrabro:

Preterivati ili biti sklon da preteraš u davanju lične vrednosti ili značaja, često kroz dominantnost,...

Prosto uživam u svom naučnom radu.
Osetim se nekako uzvišeno. A uzvišenost tražim na suprotnim mestima od mesta na kojima sam zaticao iskustvo, mogućnosti gde se sam život predstavlja kao dlan koji preti ozbiljnom šamarčinom. Taj dlan često i pomazi, iako smo svi očekivali zvuk, tako nekako u visokom frekventnom opsegu onoga što je čovek u stanju da čuje. Da li je arogancija dozvoljena čoveku? Kom čoveku? Koliko je duhovito biti arogantan u pojedinim situacijama? Gde se traži mera? Mera za meru!

Kad smo već kod mere, evo nečeg što je po meri:

5.

Tvoj deo mi ne treba
ali kome drugo pripada osim meni
Podići ću spomenik najveći u seoskom groblju
i tvoju ću sliku staviti
neka se seljaci živi pojedu
Onu livadu pored reke podeliću
tvoju ću polovinu prodati
da ti spomenik ogradim
a ostatak ću dati da se ćuprija napravi
i zabranićemo da preko nje seljaci prolaze.

Sada se neko može naljutiti. Prvo ja na sebe, ako nešto nisam razumeo, ili još bolje, ako sam naslutio pogrešno. Jer kažu, da novi stavovi koji direktno iz rada na sebi izvode novije stavove koji će nas sve u Evropu odvesti; ljudi im ne veruju. Takve promene se ne očekuju. To nije pošteno, mora da si sve unapred smislio. Mora da sve to nema veze sa pameti. Jedno je izvesno: da ne ureknem, ali u urgentni centar ne idem, srce mi više ne preskače. Kada sam to shvatio: da nije možda kada je baka u trolejbusu doviknula svom saputniku, sve ti je to iz glave. Eto šta sve može "u prolazu".

Dozvolio bih aroganciju ako se nosi sa stilom. Ako je podsmešljivo duhovita kada se šala zbija i na svoj račun. Dozvolio bih sve što ima stila i što taj neko ume da nosi. Kada imaš stila, onda nosiš sve (sve podrazumeva i "kabriolet cipele sa belim čarapama") u očima i gestu. Kada u očima nosiš stil, onda imaš stila i možeš biti ograničeno arogantan. Pogled se formira i iskustvom. Iskustvo je nešto čime se kupuje stil. Ne možeš ga imati ako nisi boravio na mestu "sa stilom ili od stila". U očima se sve vidi i samo najveći zlotvor svoj pogled ume da sakrije, da pošalje onom u koga gleda informaciju da misli nešto drugo. Nešto bolje od onog što bi pogled stvarno značio. Davati lažnu nadu,... razumem. Seljani su mnogo puta dolazili vuka da oteraju. Mali pastir se mnogo puta obrukao. Sada je vuk stvarno tu, al' pastiru više ne veruju. Nije to neprirodno. Al' sa vukom biti je neprirodno. Vidiš kako je stil prelazna bolest? Vidiš kako je dobro imati stila? Vidiš kako možeš da postaneš bolji kada ti stil neko kao virus prenese? Vidiš kako sa jezikom možeš da se igraš? Vidiš kako sve možeš ime nekome da daš? Osećaš li kako se sloboda nazire, bez lepka? Bez sastavljanja komadića, bez rastavljanja! A rastanak,... naravno boli, i tu stila nema. To je surovo iskustvo. Ja bih aroganciju dozvolio, al' da umeš da je nosiš! Pokušao sam,... pokušao sam da sastavim krug.

6.

Dao sam mu ime vatroslav
(vatronoša lučonoša)
da vodu proslavi vatru suprotstavi
nepogodi a on se utopi
Bojao sam se nepogode i namerno mu
dadoh ime vatroslav
a on se utopi
ja nisam kriv kume neka mi bog oprosti
ja zbilja nisam kriv
(utopi se vatronoša lučonoša)
Bolje bi bilo da se zvao i ostoja
i da ostade živ:
četrdeset dana ne mogu pevati
(kad drugi čuju).


Eto kako je lepo imati stila. Vidiš koliko to znači i koliko dobre neke arogancije nosi? Vidiš?


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home